Om du inte vet vilka marknadsföringsinsatser som går bra och vilka som går dåligt! Kontakta oss på Eurovator!

Google Shopping är här. Vakna ni som har en webbshop!

2013-11-24 | Andreas Myrin-Wallenberg | E-handel Google Adwords | Etiketter: , , | Kommentera

För cirka två veckor sedan öppnade Google upp något på svenska Google som funnits länge i andra länder, Google Merchant. Syftet med tjänsten är att Google skall ha möjlighet att tjäna ännu mer pengar (Skämt med viss sanning), användandet av den är däremot att ge kunderna och  e-handlare ytterligare ett sätt att synas med betalt sök.

Google Shopping / Google Merchant Center
Tjänsten är nu ett gyllene tillfälle för en hel massa svenska e-handlare eftersom nästan ingen av era konkurrenter har börjat med det.

Vad är Google Shopping?
Det Google Shopping / Google Merchant Center gör är att du ger Google ett flöde med dina produkter, på samma sätt som en hel massa andra tjänster har såsom Prisjakt eller Fyndiq till exempel har idag. Med dessa flöden skall man kunna göra framför allt två saker:

Google Shopping i Google Adwords• Du ska kunna få möjlighet att annonsera dina produkter direkt i sökresultatet (se bild)

• Du ska få med dina produkter på Googles Shoppingportal som heter Google Shopping.

I dagsläget är inte den svenska versionen av Google Shopping igång så syftet med att gå igång just nu är att på ett attraktivt sätt synas direkt i sökresultatet och få en mer direkt marknadsföringskanal via sökresultatet.

Hur sätter du upp Adwordsannonserna i Google Shopping?
Att sätta upp de olika annonserna i AdWords är enkelt, det gäller egentligen bara att bestämma vilka olika kategorier man vill ha och skapa annonsgrupper i Google Shopping efter detta. Vilken kategori en viss produkt tillhör bestämmer du redan i produktflödet som du sätter upp från början i Google SHopping / Google Merchant och gör man det på ett genomtänkt sätt från början så blir det som sagt ganska enkelt att sätta upp annonserna i AdWords efteråt, receptet på att lyckas i detta är att tänka efter före.

Författare Andreas Myrin-Wallenberg

Jag har hela mitt liv älskat försäljning och marknadsföring. Utmaningen att varje dag överträffa både mina kollegors och kundernas förväntningar. Att använda mina erfarenheter, kunskaper och min entusiasm för att göra mitt bästa.
Jag har en stark tro på att du som människa måste vara ödmjuk och inte tro att du är fullärd inom något område. Har du ödmjukhet och en vilja att förbättra dig kommer du att utvecklas och skön energi kommer att uppstå med människor du delar färdigheter och erfarenheter med.