Om du inte vet vilka marknadsföringsinsatser som går bra och vilka som går dåligt! Kontakta oss på Eurovator!

Säljteknik via alternativfrågor

2009-08-04 | Andreas Myrin-Wallenberg | Säljtekniker | Etiketter: , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Den här tekniken bygger på att du ger kunden två alternativ att välja mellan. Med detta sätt tänker kunden bort motstånd mot produkten och tänker istället på vilket alternativ som verkar bäst.

– Nu har jag berättat skillnaden mellan våra två sökoptimeringspaket.
Vilket tror du passar dig bäst, Google Adwords-paketet eller Google Organics-paketet?
– Google Adwords-paketet.

Eller för mötesbokning så här:

Passar det i slutet på denna vecka eller i början av nästa?
– Början på nästa blir bra.
– Ska vi säga måndag eller tisdag?
– Måndag
– Vilken tid passar bäst, 10:00 eller 14:00?
– 14:00
– Då syns vi på måndag nästa vecka klockan 14:00.

Alla frågor formuleras som alternativ. Kunden får inte frågor som de kan svara JA eller NEJ på. Utan får välja mellan två alternativ som du ger kunden.

Författare Andreas Myrin-Wallenberg

Jag har hela mitt liv älskat försäljning och marknadsföring. Utmaningen att varje dag överträffa både mina kollegors och kundernas förväntningar. Att använda mina erfarenheter, kunskaper och min entusiasm för att göra mitt bästa.
Jag har en stark tro på att du som människa måste vara ödmjuk och inte tro att du är fullärd inom något område. Har du ödmjukhet och en vilja att förbättra dig kommer du att utvecklas och skön energi kommer att uppstå med människor du delar färdigheter och erfarenheter med.

  • Jag skriver själv en del blogginlägg som fotograf och jag undrar
    ibland varför jag sitter och skriver massa info om kameror, tekniker
    och utrustning. Är det någon som läser?

    Jag fick en liten insikt av att läsa din blogg.
    Inom sälj/mötesbokning är jag helt rookie och uppskattade dessa ”små” tips 
    (som faktiskt är ganska stora) otroligt mycket!

    Bra skrivet, tack! 🙂

  • Anonym

    Stort tack för värmande ord, och lycka till med försäljningen.

    Mvh A