Om du inte vet vilka marknadsföringsinsatser som går bra och vilka som går dåligt! Kontakta oss på Eurovator!

”Frukost, herrkost och henkost” – McDonalds marknadsföring Facebook

2013-06-04 | Andreas Myrin-Wallenberg | Sociala Medier | Etiketter: , , , | Kommentera

När McDonalds laddade upp en kort och humoristisk status med ordet ”hen” brast det för hundratals Facebookanvändare. Men på McDonalds är man glada över uppmärksamheten – och betonar att hamburgerkedjan finns till för alla.

”Frukost, herrkost och henkost”. Det var i början av maj som McDonalds Sverige lade upp den korta men – för vissa människor – extremt laddade statusuppdateringen på Facebook, kopplad till en bild på tre exakt likadana frukostmenyer.

Reaktionerna lät inte vänta på sig och i skrivande stund har statsuppdateringen fått över 1100 kommentarer och mer än 7100 likes. På McDonalds glädjs man dock över uppmärksamheten trots att hamburgerkedjan i och med användandet av hen riskerar att alienera en del av målgruppen.

Marknadsföring Facebook McDonalds Sverige

Kajsa Dahlberg digital chef på McDonalds Sverige

– Vi har ett väldigt tydligt syfte med att vår närvaro på Facebook och det är att addera lite extra värde till folks vardag. Vår ambition är att berätta om våra produkter samtidigt som vi vill ge människor ett litet leende, säger McDonalds Sveriges digitalchef Kajsa Dahlberg till Dagens Media.

Vem var det som kläckte idén om ”henkosten”?

– Vi har ett redaktionsråd som träffas flera gånger i månaden och tar fram alla typer av Facebook-aktiviteter och det var vi som tillsammans kom på den här statusen.

Är du förvånad över de starka reaktionerna?

– Alla vet att just hen är något som verkligen engagerar oavsett om man tycker att det är bra, dåligt, kul eller tråkigt. McDonalds är också ett varumärke som engagerar och som folk alltid har en åsikt om så därför blir kombinationen lite spännande för folk. Men att det skulle bli så här mycket hade jag kanske inte riktigt väntat mig, säger hon och fortsätter

– Vi tycker att det är roligt med uppmärksamheten.

Jag har sett ett par kommentarer där kvinnor rasar mot att de är diskriminerade eftersom att det inte finns någon ”kvinnlig” version av er frukost. Det verkar inte riktigt som att alla har förstått humorn?

– Nej och från början förstod nog inte alla här heller det där med ”fru-kost”, ”herr-kost” och ”hen-kost”. Det tog en liten stund innan polletten trillade ned. Det är lite roligt, men det viktiga är att det inte är någon skillnad på menyerna. De är likadana och det är också en del i det hela.

Andra säger att de är ”äcklade” och att de ska bojkotta McDonalds eftersom att ni har skrivit ”hen”, vad säger du om det?

– Folk får göra vad de vill men man hoppas ju att de baserar sina beslut på något annat än bara en statusuppdatering.

Har det varit mycket jobb att hantera kommentarerna?

– Nej, vi jobbar alltid med att svara så snabbt vi kan och i snitt tror jag att vi har en svarstid på lite under en timme. Ibland kan det dock finnas en anledning till att man väljer att avvakta och låta diskussionen ta lite plats.

Hen är ju ett laddat ord och förra året skrev vi exempelvis om Dagens Nyheter som förbjöd ordet i nyhets- och reportagetext eftersom att tidningen ansåg det vara ett ”queerpolitiskt ställningstagande”, var ni oroliga över hur ”henkosten” skulle tas emot?

– Nej, vi var inte oroliga. Särskilt med tanke på att vi hade en bild som visade tre exakt likadana menyer. Det bevisar bara att vi verkligen är öppna för alla och att vi finns där för alla gäster. Samtidigt gör vi det med glimten i ögat, säger Kajsa Dahlberg och fortsätter:

– Men vi tittar så klart alltid på hur våra statusuppdateringar kommer tas emot och vi diskuterade också det faktum att människor kommer ha starka åsikter om att vi över huvud taget använder hen, men det får vi leva med.

Har ni behövt ta bort några kommentarer?

– Vi plockar aldrig bort kommentarer om de inte är kränkande, stötande, homofobiska eller rasistiska.

KÄLLA: Dagens Media

Författare Andreas Myrin-Wallenberg

Jag har hela mitt liv älskat försäljning och marknadsföring. Utmaningen att varje dag överträffa både mina kollegors och kundernas förväntningar. Att använda mina erfarenheter, kunskaper och min entusiasm för att göra mitt bästa.
Jag har en stark tro på att du som människa måste vara ödmjuk och inte tro att du är fullärd inom något område. Har du ödmjukhet och en vilja att förbättra dig kommer du att utvecklas och skön energi kommer att uppstå med människor du delar färdigheter och erfarenheter med.