Om du inte vet vilka marknadsföringsinsatser som går bra och vilka som går dåligt! Kontakta oss på Eurovator!

Google har i dagarna genomfört en stor förändring gällande kryptering av sökningar som görs

2013-09-28 | Andreas Myrin-Wallenberg | Google Analytics Marknadsföring | Etiketter: , , | Kommentera

Sökord Google AnalyticsVi har under veckan fått  väldigt många frågor från kunder på massmailet som cirkulerat gällande gällande att webbplatsägare och webbanalytiker inte längre kan använda Google Analytic för att se vad besökaren har sökt på för sökord innan ´han besökte webbplatsen. För det första gäller det endast målgruppen som är inloggade på ett Googlekonto vid Googlesökningen innan webbplatsbesöket.

I övrigt är mitt svar följande (Se ett av svaren till orolig kund nedan).

Hej XXXXX, det är absolut ingen fara på taket.

Detta är inget nytt utan har varit så under en längre period i Google Analytics, och dom som är proffs vet att man fortfarande kan se sökorden i Google Webmaster Tool och i Adwords har det aldrig varit snack om att inte kunna läsa av sökorden som besökaren har sökt på innan besök på webplatsen.
Detta är skrämselnyheter för hobbywebanalytiker;-)
Mvh A
Eurovator ABDen onsdagen den 25:e september 2013 skrev XXXXX XXXXXXX:

25 sep 2013 kl. 15:18 skrev XXXXX XXXXXXX <fornamn.efternamn@foretaget.se :

Hej Andreas!

Jag fick detta nyhetsmail idag. Vad innebär detta för oss/er i vårt analysarbete??

 

”Google har i dagarna genomför en stor förändring gällande kryptering av sökningar som görs.

Det medför att webbplatsägare och webbanalytiker inte längre kan använda Google Analytics, eller något annat webbanalysverktyg, på samma sätt som tidigare. Det går inte att se vad besökare sökt på alls längre för att komma till din webbplats. Tidigare har denna data krypterats endast för användare inloggade hos Google, men nu stänger alltså Google dörren helt.

Google ökar i och med detta integriteten för internetanvändarna. Något Google själva alltid angett som anledningen till att de började med krypterat sök från första början. Redan 2011 rapporterade Google om sitt arbete med ökat fokus på säkra sökningar.

Hur löser vi då detta? Framtiden ser ut att kräva en mer avancerad och omfattande webbanalys för att webbplatsägare ska nå samma insikter som tidigare serverats i exempelvis Google Analytics. I det nya landskapet krävs troligen att vi kopplar ihop flera datakällor. Sökordsranking och landningssidesdata kan exempelvis kopplas ihop för att dra kvalificerade slutsatser kring sökbeteenden.! ”

 

Hälsningar

XXXXX XXXXXXX

Författare Andreas Myrin-Wallenberg

Jag har hela mitt liv älskat försäljning och marknadsföring. Utmaningen att varje dag överträffa både mina kollegors och kundernas förväntningar. Att använda mina erfarenheter, kunskaper och min entusiasm för att göra mitt bästa.
Jag har en stark tro på att du som människa måste vara ödmjuk och inte tro att du är fullärd inom något område. Har du ödmjukhet och en vilja att förbättra dig kommer du att utvecklas och skön energi kommer att uppstå med människor du delar färdigheter och erfarenheter med.