Om du inte vet vilka marknadsföringsinsatser som går bra och vilka som går dåligt! Kontakta oss på Eurovator!

Google Maps & Google Places – En lokal sökförklaring – Google 2010

2010-11-15 | Mats Ståhle | Google Maps Google Organics Marknadsföring Sökoptimering | Etiketter: , , | 2 kommentarer

De senaste dygnen har det florerat både det ena och det andra bland SEO-bloggarna om förändringarna angående lokala sökningar. Det har varit både ris och ros angående den nya funktionen och dess inslag över den naturliga träfflistan (Google Universal Search) och vad dessa resultat verkligen träffar och ger. Det har varit både en fråga om relevans och om det inkräktar på Adwords samt även på den naturliga träfflistan. Vissa gillar det och andra gillar det inte, men helt klart det finns vinnare och förlorare genom denna förändring. Låt oss djupdyka i detta lite närmare.

Google Maps och Google Places i en allt mer komplexare värld i söket – Google Optimering 2010

Den senaste förändringen gav verkligen en stor förändring i det lokala sökresultatet.  Att arbeta med sök och sökmotorsmarknadsföring blev plötsligt väldigt mycket mer komplexare eftersom man fick flera kriterier att arbeta med och även med detta en till sak att ta hänsyn till i sin online marknadsföring och framför allt sökmotorsmarknadsföring. Vilket har inte minst märkts i antalet sökningar som det har varit angående både Google Maps samt Google Places, för att inte säga antalet frågor jag har fått både via mail, telefon samt oroade företagsidkare.

Google Maps har funnits under en längre tid som beta (framför allt i den nordiska regionen) och det är rätt få bolag än så länge i  Sverige som verkligen har bekymrat sig att verkligen optimera sina landningssidor för Maps och det lokala söket och idag är det verkligen värt att arbeta med sin lokala förankring, mer än någonsin tidigare till och med.

Vi har under en längre tid märkt förändringarna har skett på Google Places och det lokala söket just specifikt, det var bara en fråga om när man valde att implementera förändringarna.

Som många har märkt blir den naturliga träfflistan affekterad av att Google Maps mer eller mindre tar över dom lokala sökningarna, men det är också inte av en slump att detta sker genom dessa förändringar just nu:

  • Den 27 oktober så släpptes Google Local Search i USA och är nu implementerat i över 120 länder
  • Patentet till Google Local Search (som involverar Organiska sökmotorer och lokalisering) finns sedan 2005
  • Numera finns det inte bara på ritbordet utan det är en fullfjädrad produkt för marknaden att använda
  • Nya Google Places Search lägger mer vikt till din egen lokation
  • Google Place Search algoritm är en kombination mellan relevanssök och traditionell sökoptimering och den nya organiska ”hybriden” som till dels är lokationsbaserad (Google Places och Local Search) och även en organisk optimerad relevans algoritm (med meta taggar, innehålls relevans & länkstyrka i både interna/externa länkstrategier).
  • Google har genom denna uppdatering integrerat det traditionella sökbeteendet att leta information i sökmotorer med att leta lokal information i dom traditionella katalogtjänsterna som Eniro, Gula Sidorna samt Hitta.se (Google tar över allt mer ifrån dessa katalogtjänster…)
  • Google tar ett allt starkare tag runt de lokala sökningar och den ökande lokaliseringen (läs: mobila sök och checkins)
  • Google blir allt relevantare som lokal sökmotor och blir allt mer komplett som lokationssökmotor i sin helhet
  • Med den utökade ”konkurrensen” ifrån Facebook Places, Twitter Places osv så hämtar Google Places en helt annan dignitet av relevans i lokala sök samt mobila sök och detta är självklart ett av skälen till tidpunkten för utrullningen av funktionen.
  • Med den nya lokaliseringstjänsten och även preview aktivt så blir Google väldigt relevant i sina lokala sökningar och skapar en förbättrad sökfunktion för användaren eftersom användaren blir hjälpt med sitt behov i söket.

Google tar över ifrån dom traditionella katalogerna med nya Places och Local Search – Google 2010

Att Google på senaste tiden har varit i ständig förändring och förändringarna har dessutom kommit ut i snabb takt är ingen direkt nyhet. Men däremot att man förändrar så pass mycket att det blir en helt annan spelplan är väldigt sällan, även fast denna typ av förändring sker med 2 års mellanrum ungefär.

Det man skall vara medveten om när det gäller de lokala sökningarna är att det behöver inte vara så att ditt företag haft en tillräckligt stark lokal förankring för att synas i det lokala söket tidigare så är det så mycket mer viktigare idag än vad det varit tidigare.

Med den nya lokationsalgoritm så blir det hela inte bara en sökning som stödjer ett sökbegrepp med en lokation såsom t.ex. städning stockholm varit tidigare.

Nedan så har jag ringat in Googles nya lokationsvariabel med röd ring och sökningen har jag gjort utan lokation(läs: städning Stockholm) som ni ser, men ändå så aktiveras Googles lokala sök genom att Stockholm är lokationen som är vital för sökningen.

Som ni ser i den blåa ringen så återfinns den lokala förankringen ifrån Stockholm i det organiska fältet. Jag testade även att förändra platsen till Göteborg, Falkenberg, Malmö och även ner till väldigt lokala nivåer i Stockholms förorter och självklart så förändrar det sökresultatet.  Om ni vill testa det hela så föreslår jag att använda bara ordet ”mäklare” (eftersom det finns nästan en mäklare minst i varje ort) i din sökning, så kommer du att se vad jag menar om du ändrar platsen eller lokationen till en annan ort i det vänstra fältet.

För att ytterligare förvärra problematiken så har Google dessutom släppt Google Preview för den svenska marknaden (som än så länge verkar vara beta), du kan aktivera den genom att vänsterklicka på sökningsfältet ungefär där själva pilen är av ”snippeten” ifrån sajten. Sedan kan du gå igenom varenda sökning som preview.

Google Local Search och Google Places har verkligen blivit en verklighet som förändrar mycket för SEO-världen.

Så vad gör man om man tappat placeringar i de lokala sökningar? – Google Optimering 2010

Det är många som frågar och famlar efter svaret på den här frågan och det är många variationer på frågan:

  • Mina konkurrenters sidor som inte rankade förut rankar bättre än mig idag..
  • Min företags sida ligger idag på sida 2 i Googles sökresultat…
  • Min sida ligger emellan Google maps resultat..
  • Hur kommer det sig att Google Maps blivit större?

Ett enkelt svar är att se på konkurrentens webbsida, Place Page och självklart hur den fysiska platsen spelar in i sökningen ifråga.

Det som gäller är att börja optimera enligt traditionell SEO taktik och framför allt att se till att den lokala förankringen knyts och ”relevansoptimeras” för det lokala söket.

Lite små tips på vägen som kommer att hjälpa dig att bygga en lokal sökrelevans inom ditt eget SEO-arbete:

  1. Företaget måste se till att finnas med i de lokala sökningarna i Google Places (Google Business Listing). Glöm inte att verifiera den fysiska platsen genom telefon eller mail.
  2. Ett företag får även en lokal sökrelevans i Google Places genom att finnas i andra lokala sökregister. Det är här vi har nytta av länkutbytet sedan gammalt…
  3. Optimera företagets webbsida för lokala sökbegrepp med Google Keywords samt länkrelevans i det lokala söket
  4. Använd RDF taggarna för att säkerställa att Google Places identifierar hur du vill återspeglas i det lokala söket
  5. Reviews dvs den traditionella ”gilla” funktionen i Google Maps ökar upp din sökrelevans och ranking i det lokala söket. Använd funktionen!

En liten kort sammanfattning

Den nya organiska Google Local Search ger en stor förändring för många branscher och segment samt nischer.

Vissa sajter som av tradition rankat väldigt bra har sett att man har försvunnit ifrån Googles förstasida eftersom man har inte rankat bra inom det lokala söket. Många av dessa sajtägare kommer att se en djupdykning i sin trafik.

Större företag kommer troligtvis (om man har optimerat sig för det lokala söket) tjäna på förändringen om man verkligen ser möjligheten, annars så är det av tradition dom mindre företagen som faktiskt lyckas när det gäller de lokala sökningarna här i Sverige.

Men en sak är säker och det är att förändringen har gjort att bolag med s.k. ”samlingssajter” i sina branscher kommer att få det svårare att ranka på de lokala sökningarna, men det finns också exempel på liknande företag där man faktiskt har lyckats med lokal sökstrategi, så det är inte helt omöjligt…

Du kan även läsa mer på vår systerblogg www.sökmotoroptimering-sverige.se om Google Places samt Google Maps.

  • Torill

    Hej Mats!
    Vet du var Google Maps hämtar sina uppgifter från? Hämtar de möjligen från Eniro/Gula sidorna?
    /Torill

  • Stahle

    Hejsan Torill,
    Den hämtar ifrån flera ställen. 3:e parts aktörer finns det flera av i hela världen, men här i Sverige så har Eniro en funktion som är av intresse och det är telefonnumret i sig. Den kan nämligen avgöra om du får telefongodkännande eller inte i dagens läge. Annars så hämtar den ingen direkt information än så länge ifrån Eniro. Däremot så finns det en hel del lokala aktörer och informatörer som man bör vara varse om samt den lokal förankringen som finns i sajten i sig och sajter som pratar om dig dvs det som indexeras om bolaget.

    Mvh
    Mats