Om du inte vet vilka marknadsföringsinsatser som går bra och vilka som går dåligt! Kontakta oss på Eurovator!

SEO i en allt mer komplexare värld för SEO-specialisten

2014-06-30 | Andreas Myrin-Wallenberg | Marknadsföring Sökoptimering | Etiketter: , | Kommentera

Hejsan Allihop,

SEO har blivit allt komplexare under våren än vad vi har trott tidigare.
Den traditionella bilden av en tekniker som matar in metadata är i en allt mer svunnen tid utan man måste verkligen ha en helhetsvy över den digitala marknadsföringen för att verkligen penetrera ord/fraser och begrepp som man vill uppnå i sitt ”jagande” av bättre positioner.

Positioner ger trafik och med trafik så får man synlighet och med synlighet så får man engagemang med detta konvertering i ett säljflöde. Google går allt hårdare mot ett flöde mot besökarens intentioner och användande, vilket är långt ifrån det som är det SEO-traditionella med metainformationen och länkar.

Svenska synonymer - SEOSynonymer och Associationsord
Det börjar bli värdefullt att vara riktigt duktig på det svenska språket och dess olika variationer av synonymer, men det lönar sig allt mer och mer att associera data/innehåll med andra begrepp och fraser.
Man ser allt tydligare att man kan få till en väldigt bra indexering och med det ranking för flera ord.

Associationsorden blir allt mer och mer baserade på ämnen och branschen.
Att först komma ”högt” upp på en sida för att sedan bredda sökorden med andra sidor och länkar som hjälper den första upp.
Det blir allt tydligare att man ser ett ”keyword race” med flera sidor samtidigt dvs att det är associerade sidor som ”rör sig” samtidigt.

Uppdateringsfrekvens
Ämnesområdet skapar att ANDRA sidor börjar röra på sig när man väl börjar ”pusha” innehåll en liten bit till hela tiden. Realtidindexering som kom för snart 3 år sedan har förbättrats och det ger att man kan se effekten efter någon dag (Här är WP väldigt bra för övrigt). Det viktiga dock är att man lägger in ”rätt stöt” vid rätt tillfälle dvs det gäller att portionera rut det vid rätt tillfälle och inte göra ALLT på en gång (om man inte gör ny sajt förståss) eftersom man tjänar inte någon indexeringskraft (och med detta ranking). Här gäller det att gå på känsla och erfarenhet.

Branschen och organisationen avgör
Vad man skall lägga in och varför. Det är inte helt självklart den här biten, men köpprocessen ger svar som säljprocessen matchar.
Det är också detta som besökaren är ute efter, det ger också upphov till association i Google, dvs sökningar associeras med andra sökningar.
Det blir allt viktigare med en branschförståelse men även att göra det strategisk i en struktur för sajten, eftersom det hjälper upp sidan.
Passionen för ämnet vilket just gör att en copy missar i sitt uppdrag eftersom det är inte skrivet för besökaren utan blir väldigt slätstruket är en allt större risk som företag går idag.

Innehåll bör göras med passion för ämnet dvs så att besökarens intentioner viktas in.
Svårförklarat, jag vet, men det är ett faktum att det viktas in.

Ålder på sajten
En vis gammal man brukar man ”lyssna på” är ett gammal ordspråk.
Google börjar allt mer vikta detta och ger det cred både när det gäller länkar men även för informationens innehåll.
Det viktiga är att indexeringsdatum ger en bättre ranking än vad det tidigare har gett.
Så det är inte alltid så bra att byta sajt och ge bort gammal info…

Språkstödet
Har verkligen blivit en faktor. Så fort man har lagt till stöd på detta så har det tillkommit en helt annan indexering.
Detta kommer att bli allt viktigare med tanke på den internationalisering som händer. Det är ett väldigt vanligt förekommande fel i sajter dvs att antingen innehåll eller kod matchar informationen.

Länkar SEOLänkar
Länkar börjar bli viktad för ämnesområde och ålder.
Orsaken beroende på att ålder blir allt viktigare är detsamma som innehållet dvs den ”visa gamla mannen”
Länkar fungerar fortfarande väldigt bra, men det är ett helt annat ”ballgame” med länkar idag än vad det var för exakt ett år sedan.

Context
Alla mediaformer baserade på ämnet är premierat innehåll i Google.

Riktat innehåll
Och JA, det går att slå länkspammade sajter med välplacerat och väldigt inriktat content som t.ex. resebranschen och online betting.

Problemet är att det är mer komplexare än vad man tycker vid första anblicken utan det gäller att ha en förståelse för verksamheten som är det gällande.
Att jobba med ”persona” eller även populärt kallat ”målgrupp” dvs besökarens intentioner, så att passionen för ämnet blir tydligt, är den stora nyckeln i allt detta.

Men allt baseras bara på hur snabbt man vill få det indexerat och hur snabbt man behöver ”jaga” positionen eller inte över vilken strategi som passar bäst.


Med vänliga hälsningar

Mats Ståhle SEO-Specialist på Eurovator AB

Författare Andreas Myrin-Wallenberg

Jag har hela mitt liv älskat försäljning och marknadsföring. Utmaningen att varje dag överträffa både mina kollegors och kundernas förväntningar. Att använda mina erfarenheter, kunskaper och min entusiasm för att göra mitt bästa.
Jag har en stark tro på att du som människa måste vara ödmjuk och inte tro att du är fullärd inom något område. Har du ödmjukhet och en vilja att förbättra dig kommer du att utvecklas och skön energi kommer att uppstå med människor du delar färdigheter och erfarenheter med.